Kategorie artykułów

Żyj zdrowo i bądź na bieżąco!

Nasze produkty

Nowe produkty ekotarg.pl - zmień swój styl na EKO i wyróżnij się z tłumu!


Najpopularniejsze


Cieciorka – poznaj jej dobroczynne właściwości


Dlaczego warto ją wprowadzić do naszego codziennego menu? Jak wpływa na nasz organizm?   Jakie są właściwości cieciorki?


Wygląda dosyć osobliwie: jasno pomarańczowe ziarenka o dziwnym kształcie, przypominające orzeszki. Kiedy przed laty pierwszy raz dokonałam degustacji dodanej do sałatki cieciorki, byłam mile zaskoczona. Warzywo to, zwane również grochem włoskim czy ciecierzycą, zupełnie nie smakuje jak… groch. Jego delikatny, wręcz  słodkawy i orzechowy smak, przypadł mi na tyle mocno do gustu, że od tej pory często gości w mojej kuchni. Świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju past (wystarczy zmiksować ją z oliwą i świeżymi lub suszonymi ziołami) czy zup i gulaszów. Ciecierzyca jest idealna zarówno jako składnik tzw. potraw jednogarnkowych, jak i sałatek. Jeśli ktoś nie miał jeszcze okazji jej skosztować – warto to zrobić. Dla oryginalnego smaku, ale i wyjątkowych właściwości. 

 

Dlaczego warto  spożywać cieciorkę?

 

Cieciorka ma mnóstwo cennych składników odżywczych. Jest bogata w mikroelementy i witaminy, takie jak: fosfor, potas, cynk, witaminy z grupy B (B9 i B6), a także żelazo, magnez oraz błonnik. Warto docenić  jej właściwości, gdyż może okazać się pomocna w przypadku wielu schorzeń. W celach leczniczych wykorzystuje się zarówno ziarna tej rośliny, jak i jej liście.  

 

Spożywanie ugotowanych ziaren cieciorki bywa pomocne w przypadku:

 

  • bólów głowy oraz gardła,
  • niedoborów witamin i minerałów (podnosi odporność organizmu),
  • wypadania włosów i łamliwości paznokci (zawiera dużo cynku),
  • podwyższonego poziomu we krwi cholesterolu,
  • a nawet – leczenia cukrzycy (ze względu na dużą zawartość błonnika, pomocnego w przypadku wrażliwości na insulinę).

 

Cieciorkowe liście znajdują natomiast zastosowanie w celu poprawy trawienia (napar) i leczenia zwichnięć (okłady).

 

 

Smakołyk wegetarian - ciecierzyca

 

Jedną z przyczyn popularności włoskiego grochu jest niezaprzeczalny fakt, iż jest on przede wszystkim bogatym źródłem białka. Badania potwierdziły, iż skład aminokwasowy białka zawartego w tej roślinie przypomina pełnowartościowe białko pochodzące z mięsa. Dlatego ciecierzyca tak często gości na talerzach jaroszy.

 

 

Sposób przygotowania


Przygotowanie do spożycia ziaren ciecierzycy nie jest szczególnie skomplikowane. Ziarna należy przepłukać i zalać zimną wodą do namoczenia na 12 godzin. Następnie gotujemy je do miękkości w świeżej, nieosolonej wodzie przez 1-2 godziny, a solimy dopiero pod koniec gotowania. Dla skrócenia czasu przygotowywania pomocny może okazać się szybkowar – wówczas produkt będziemy mieć gotowy w ciągu kilkunastu minut.

 

Po ugotowaniu ciecierzyca może być przechowywana w lodówce przez kilka dni.
 

 

Jak ją spożywać?

 

Sposobów na  przygotowanie dań z cieciorką w roli głównej jest mnóstwo. Do najbardziej popularnych potraw z ciecierzycy należą:

 

  • humus - czyli arabskie słowo określające tą roślinę. Przyrządzenie humusu polega na zmiksowaniu (zmieleniu) ugotowanych ziaren z tahini (pastą sezamową), czosnkiem, sokiem z cytryny, oliwą i przyprawami. Jej smak doskonale podkreśli gałka muszkatołowa czy kurkuma, ale równie dobrze może to być kminek rzymski, kolendra, pieprz, a nawet - natka pietruszki. Taka pasta w krajach azjatyckich jest wykorzystywana jako farsz do pity. W naszych warunkach może okazać się wyśmienita po prostu do smarowania  pieczywa,
  • falafel - niewielkie kotleciki ze zmielonych ugotowanych ziaren, smażone na głębokim tłuszczu. Równie smaczna jest wersja pieczona,
  • leblebi, czyli wywodząca się z Turcji przekąska, której składnikiem są uprażone nasiona cieciorki. Taka przekąska to niewątpliwie zdrowa alternatywa dla słonych paluszków czy chipsów,
  • farinata - popularny we Włoszech placek chlebopodobny, wyrabiany z mąki powstałej ze zmielonych ziaren ciecierzycy. Na ciasto chlebowe taką mąkę miesza się z wodą i oliwą, a następnie wypieka w piecu chlebowym. Gotowe placki spożywa się zarówno z dodatkami (np. z cebulą czy karczochami), oprószone rozmarynem i pieprzem, jak i bez dodatków.
  • sałatki – tutaj najlepiej sprawdzają się ugotowane młode nasiona, z którymi świetnie komponują się takie dodatki, jak rukola, pomidorki koktajlowe, papryka czy szpinak.

 

 

K. Głowacka

 

 

Źródło:

http://www.nazdrowiesposob.com/cieciorka/


Opinie

Cieciorka – poznaj jej dobroczynne właściwości

Ocena: 5.00 / 5,Liczba ocen: 2

KK: fajnie, tylko, że falafelki robi się z cieciorki surowej a nie gotowanej. nawet wczoraj robiłam i podawałam w chlebku arabskim z pomidorkiem, jogurtem, pastą sezamową. pycha.

Data dodania: 2013-10-21 09:19:07

fankacieciorki: Witam. Super tekst, wszystko jest przejrzyste i czytelne. Mam nadzieję, że więcej Polaków przekona się do jedzenia cieciorki- ja sama ją uwielbiam i zauważyłam, że faktycznie ma bardzo pozytywny wpływ na np. wygląd skóry. Polecam http://www.nazdrowiesposob.com/cieciorka/- to fajne uzupełnienie tego tekstu :)

Data dodania: 2013-05-06 20:57:24

facebook
Ta strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Aby kontrolować pliki cookies, należy wejść w opcje przeglądarki i w zakładce „prywatność” zmienić dotychczasowe ustawienia. Dalsze korzystanie ze strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie równoznaczne ze zgodą użytkownika na używanie informacji zawartych w cookies przez właściciela strony. Akceptuję