Dziecko

„Dziecko jest jak nasionko…”- Część II

Zapraszamy na drugą część wywiadu z Joanną Sękowską z Punktu Przedszkolnego „Przyjaciele Żyrafy” http://www.przyjaciele-zyrafy.pl , w którym edukacja dzieci odbywa się w oparciu o założenia pedagogiki dr Marii Montessori.

K.G. Dlaczego, Pani zdaniem, warto kłaść nacisk na ekologiczną edukację przedszkolaków i jak należy to robić?

J.S. W dzisiejszych czasach, w dobie rosnącej potrzeby ochrony środowiska naturalnego oraz zwiększającej się świadomości ekologicznej obywateli jest dla nas rzeczą absolutnie oczywistą, że u „Przyjaciół Żyrafy” muszą być poruszane kwestie związane z edukacją ekologiczną. Rolą przedszkola jest kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków i zachowań społecznych u dzieci – w tym, również, ekologicznych. Pokazywanie dzieciom na tak wczesnym etapie rozwoju jak istotna jest ochrona środowiska oraz jak przy nakładzie niskich kosztów i użyciu prostych środków jak segregacja odpadów, oszczędzanie energii można żyć zgodnie z doktryną zrównoważonego rozwoju pozwoli wychwować nam kolejne pokolenia żyjących odpowiedzialnie i dbających o swoją Planetę ludzi.

Dlatego też w naszym przedszkolu wykorzystujemy wiele surowców wtórnych (kubeczki po jogurtach, rolki po papierze itp.), pobudzamy tym samym kreatywność i twórcze myślenie u dzieci, które tworzą „coś z niczego”. Ponadto segregujemy odpady, zbieramy zakrętki dla wrocławskiego hospicjum, dzieci oszczędnie korzystają z wody podczas mycia rąk i zębów. Nasze dzieci chodząc na spacery z poszanowaniem odnoszą się do otaczającej je przyrody – nie zrywają kwiatów, nie depczą trawników, nie straszą ptaków.

Pewnie niektórych tutaj zaskoczę, ale myślę, że z tych samych powodów należy uczyć dzieci zamiłowania do porządku. Warto zachęcać je do poszanowania przedmiotów, które są w otoczeniu, by służyły jak najdłużej.

Ekologiczny styl życia to także dbałość o zdrowie i naturalna profilaktyka. Aby nasze przedszkolaki nie czuły obawy przed wizytą lekarską zapraszamy do nas Panią Doktór, która badając misia i pozwalając dzieciom obejrzeć z bliska stetoskop lub otoskop pomaga im oswoić się z badaniem i wyjaśnić zagadki dotyczące ludzkiego ciała. Zachęcamy także do częstego mycia rąk i zakrywania ust przy kichaniu i kaszlu, ucząc nawyków, które pomagają zminimalizować ryzyko przeziębienia.

Istotne jest także propagowanie zdrowej diety, a każdy posiłek to także sposobność do ekologicznej edukacji. Firma cateringowa, która dla „Przyjaciół Żyrafy” przygotowuje obiady, nie dostarcza ich na przykład w jednorazowych plastikowych pojemnikach, ale w termosach, dzięki czemu nie muszą być podgrzewane i zachowują więcej wartości odżywczych. Posiłki przygotowywane są ze świeżych produktów, zupy gotowane są na ogniu, a w menu uwzględniane są różne potrzeby dietetyczne (dieta bezglutenowa, wegańska).

Jest wiele sposobów, by przekazywać dzieciom wiedzę o ekologii i by zachęcać do proekologicznych zachowań. My pokazujemy, że w ten sposób można także pomagać innym: prowadzimy zbiórkę plastikowych nakrętek od butelek, które przekazujemy do hospicjum. Kładziemy nacisk na aspekt praktyczny, dlatego ucząc o zmianach i procesach, jakie zachodzą w świecie przyrody, pozwalamy podopiecznym spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu.

K.G. Niewątpliwie wiele z Pani podpowiedzi sprawdza się także w odniesieniu do nas, dorosłych… A proszę jeszcze powiedzieć, skąd wziął się pomysł, by stworzyć takie miejsce, jak Przedszkole?

J.S.  Podejmując decyzję o studiowaniu kierunku pedagogicznego pragnęłam w przyszłości móc pracować z młodszymi dziećmi i już pierwszy z nimi kontakt całkowicie mnie zafascynował. Dziecięce reakcje i ich nieograniczone możliwości odkrywania świata w tak niestandardowy sposób sprawiły, że odnalazłam swoje powołanie.

Pracując w wielu miejscach z dziećmi w pewnym momencie postanowiłam, że muszę stworzyć dla dzieci takie miejsce, o którym zawsze marzyłam. Miejsce, w którym każde z dzieci będzie traktowane indywidualnie i któremu nauczyciel będzie mógł poświęcić dużo uwagi, by mogło ono rozwijać się we własnym tempie i według własnego planu rozwoju.

Dlatego moim „oczkiem w głowie” jest właśnie dziecko – wraz ze swoimi rodzicami (postrzegam ich jako całość). Aby wspierać rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych u „Przyjaciół Żyrafy” zatrudniamy psychologa, który jest do ich dyspozycji.

Staramy się także podpowiadać rodzicom jakie są możliwość pracy z dziećmi w domu za pomocą metody Marii Montessori, by nasze wspólne działania przyniosły jak najlepsze efekty. Sama też na co dzień korzystam z tej metody. W mojej rodzinie staramy się obdarzać nasze dzieci, zwłaszcza starszą córkę (w wieku przedszkolnym), ogromnym zaufaniem i pozwalamy im na samodzielne działanie oraz odkrywanie świata. Każdego dnia odnajduję od nowa niezwykle możliwości edukacji według założeń Marii Montessori.

K.G. Jakie są najbliższe plany „Przyjaciół Żyrafy”?

J.S. Marzy nam się stworzenie wyjątkowej biblioteki, bo książki są w naszym przedszkolu niezwykle ważne, a dzieci uwielbiają, jak im się czyta. Mamy już całkiem pokaźny zbiór książek (ponad tysiąc pięćset tytułów!) w języku polskim i angielskim. Do naszej biblioteki będziemy zapraszać niezwykłych gości, by czytali najmłodszym. Do czytania zachęcamy także rodziców…

K.G. Trzymamy zatem kciuki za realizację zamierzeń i dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała: K. Głowacka

Zdjęcia: Archiwum PP „Przyjaciele Żyrafy”

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.