Zdrowie

Migrena? Niech Cię o to głowa nie boli

Zdarzyć się może każdemu, choć wielokrotnie mylona jest z bólem głowy. Oto sposób na migrenę. Dowiedz się jak się przed nią ustrzec- kluczem do sukcesu jest właściwa dieta.

Rozkapryszone hipochondryczki z powieści dostawały „globusa”, my wspominamy, że „paluszek i główka to szkolna wymówka”… Można by jeszcze długo przytaczać przykładów, gdy kpimy z bólu głowy, jednak gdy dopada nas migrena, nie ma żartów.

Jeśli  czasem  odczuwasz taki ból głowy, jakby ktoś stał nad Tobą i walił młotkiem w głowę, poznaj już teraz tego winowajcę –  „czarny charakter” odpowiedzialny za to fatalne samopoczucie.

Co to jest migrena?

Migrena to okresowy, jednostronny (połowiczny), nagły ból głowy, któremu przeważnie towarzyszą nudności (czasem nawet wymioty). Ból przypomina bicie młotkiem, zsynchronizowane z tętnem. Bólowi migrenowemu towarzyszy zblednięcie dotkniętej bólem połowy twarzy, zaburzenie ostrości widzenia, światłowstręt, a nawet zaburzenie czucia.

Jak dochodzi do migreny?

Wszystko zaczyna się w naczyniach krwionośnych. Tuż przed atakiem bólu, następuje kurcz naczyń i bladość twarzy. Potem naczynia krwionośne rozszerzają się i pojawia się bolesne tętnienie tętnicy skroniowej.

Przyczyna migreny?

  • stres i zdenerwowanie,
  • ból fizyczny,
  • kąpiel w gorącej wodzie,
  • przejadanie się,
  • nadmiernie przedłużony odpoczynek „na leżąco”,
  • zmiany pogody
  • niektóre składniki zawarte w żywności (takie jak, np. glutaminian sodu, aspartam, butylohydroksyanizol)

Dokładną listę niebezpiecznych składników żywności wywołujących migrenę (i nie tylko) znajdziesz na Kartach Zdrowej Wiedzy

Jak zapobiegać napadom migreny?

Profilaktycznie, zaleca się przede wszystkim:

  • zwiększenie aktywności ruchowej (zwłaszcza rano) i uprawianie nie męczących sportów,
  • ograniczenie ilości snu,
  • wieczorną kąpiel w zimnej wodzie (gorąca woda wzmaga bóle migrenowe),
  • unikanie przejadania się i zbyt obfitego picia, zwłaszcza wieczorem,
  • unikanie alkoholu,
  • w miarę możliwości, spędzanie czasu nad morzem, np. podczas wakacji (klimat nadmorski łagodzi dolegliwości migrenowe),
  • unikanie żywności zawierającej w swoim składzie substancje szkodliwe, wywołujące migreny, w tym przede wszystkim napojów słodzonym aspartamem (E-951) i margaryny z dodatkiem galusanu propylu (E-310), itp.

K. Nowotarska

Źródła:

Karta Zdrowiej Wiedzy- Szkodliwe składniki kosmetyków

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.