Zdrowie

Cz. 1: Osłabiona odporność? Nigdy więcej!

Hartuj się kto może! Zimny prysznic obudzi Twoją odporność.

Hart ducha i ciała gwarantowany! Przygotuj swoje ciało na każdą pogodę.

Co to jest hartowanie?

Hartowanie organizmu powoduje, że zmniejsza się jego wrażliwość termiczna. Proces ten zachodzi na początku w receptorach skóry, jednak z czasem przedostaje się również do ośrodków czucia temperatury, znajdujących się w korze mózgowej.

Hartowanie wodą rozpoczyna się od naprzemiennych, codziennych, porannych pryszniców.

Taki prysznic nie tylko skutecznie budzi ciało, ale przede wszystkim przygotowuje na trudne warunki nadchodzącego dnia.

Co to jest naprzemienny prysznic?

Naprzemienny prysznic oznacza natryskiwanie ciała na przemian ciepłą i zimną wodą. W ten sposób naczynia skórne przyzwyczajają się do wahań temperatury, dzięki czemu nie są tak wrażliwe na zmiany temperatur z którym organizm ma do czynienia na co dzień, np. związanymi ze zmianą warunków pogodowych.

Dlaczego tak ważny jest zimny prysznic?

Zimna woda ma działanie pobudzające, działając zwężająco na naczynia krwionośne znajdujące się pod skórą. Powierzchnia ciała poddana działaniu niskich temperatur najpierw wyziębia się, aby następnie dynamicznym rzutem krwi do naczyń włosowatych ogrzać daną część ciała. Powoduje to przyspieszenie krążenia krwi, tym samym zwiększając odżywienie skóry i tkanek znajdujących się w działaniu bodźców temperatury. Na całe ciało takie działanie zimnem działa dokładnie tak samo, ale dodatkowo przygotowuje i hartuje organizm, dzięki czemu staje się on odporniejszy i bardziej „twardy” na ataki wszelakiego rodzaju drobnoustrojów i chorób.

Korzyści naprzemiennych pryszniców:

Hartowanie ciała to nie jedyna zaleta naprzemiennych pryszniców. Można do nich zaliczyć również:

  • poprawę wyglądu i kolorytu skóry, co sprawia iż zimne natryski są skutecznym sposobem na walkę z tzw. pomarańczową skórką, popularnie nazywaną cellulitem,
  • uodpornienie organizmu na choroby i przeziębienia,
  • podniesienie  gotowości do pracy i zwiększenie wydajności organizmu,
  • zahartowanie i wzmocnienie nie tylko ciała, ale także umysłu, poprzez uodpornienie psychiki na niewygody.

Jak prawidłowo wykonać naprzemienny prysznic?

Prysznic naprzemienny wykonujemy, oblewając ciało na przemian zimną i ciepłą wodą. Kolejność obmywania ciała wodą (bez względu czy jest to woda ciepła, czy zimna) wygląda następująco:

Kolejność 1 partii

(zimnej lub ciepłej)

prysznica w skrócie:

  1. Stopy
  2. Nogi
  3. Ręka prawa
  4. Ręka lewa
  5. Plecy
  6. Klatka piersiowa
  7. Twarz

Naprzemienny prysznic rozpoczynamy zawsze zimną partią wody. Następnie zmieniamy wodę na ciepłą i tak 5 razy. Prysznic również kończymy partią zimną.

Każdą partię prysznica (ciepła lub zimna woda) naprzemiennego rozpoczynamy, oblewając ciało wodą od dołu, czyli zaczynając od stóp. Następnie, kierując się do góry, w stronę pasa, oblewamy łydki, kolana i uda.

Uwaga!

Podczas zimnego prysznica omijamy okolice narządów płciowych i pęcherza moczowego.

Następnym krokiem jest polewanie rąk. Zaczynamy od prawej, potem lewą. Później przechodzimy do pleców, a na koniec oblewamy klatkę piersiową.

Warto pamiętać, że w trakcie naprzemiennego natrysku nigdy nie oblewamy zimną wodą głowy (wyjątek stanowi chłodzenie ciała po sesji w saunie)Ewentualnie, można przemyć zimną wodą twarz, co o poranku bardzo orzeźwi skórę i pobudzi ją.

Pamiętaj, że…

Naprzemienny prysznic powinno poprzedzić wygrzanie organizmu, dlatego poleca się go zaraz po przebudzeniu, gdy wychodzimy z ciepłego łóżka.

Po naprzemiennym prysznicu również trzeba rozgrzać organizm. W tym celu najlepiej rozetrzeć dynamicznie ciało suchym ręcznikiem lub wykonać serię ćwiczeń fizycznych. Można na chwilę wskoczyć pod kołdrę lub koc.

Przeciwwskazania

Naprzemienny prysznic jest dobry dla każdego, ale osoby  z chorobami serca i krążenia powinny przed jego zastosowaniem zasięgnąć porady i akceptacji lekarza.

K. Nowotarska

Źródła:

http://www.zdrowie.findit.pl/hartowanie-ciala.html

http://blog.czerwonyszlak.pl/2010/11/hartowanie-organizmu-2w1-zdrowie-i-energia/

http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5413

http://www.cyberbaba.pl/medycyna-naturalna/3019-hartowanie-wg-kneippa

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.