Zdrowie

Grzyby lecznicze

Do lasu, do boru,  przyszedł czas…

Są niepozorne, ale bardzo smaczne. Potrafią nie tylko urozmaicić niejeden posiłek, ale skutecznie obniżyć ciśnienie. Coraz częściej słyszymy także o ich zastosowaniu w profilaktyce antynowotworowej.

Płomiennica zimowa, Twardziak jadalny czy… Małpia Głowa (Soplówka jeżowata)… Brzmią tajemniczo, a są nazwami uprawianych także w naszych warunkach grzybów jadalnych o właściwościach leczniczych. Pieczarka blazei czy Boczniak ostrogowaty – są już znacznie bardziej znajome… Szczególnie ten ostatni – posiadacz wielkiego kapelusza, najczęściej smażony w panierce na głębokim tłuszczu, który w niejednym domu bije o głowę kotlet schabowy. W odróżnieniu od schabowego – boczniak potrafi obniżyć cholesterol, poprawia trawienie i reguluje układ nerwowy. Zwykło się uważać nawet, że ze względu na obecność pleuranu i glukanów jego spożywanie może być pomocne w terapii nowotworowej. Chyba nie wszyscy o tym wiedzą, ale wyciąg z boczniaka obniża poziom cukru we krwi, a także niweluje objawy przemęczenia mięśni, ścięgien i stawów. Nie bez powodu jest też on używany do produkcji leków wzmacniających odporność.

Grzyby – za i przeciw

Chociaż spożywanie grzybów może być przyczyną ciężkich zatruć, a nawet  śmierci, gdy ich jadalne gatunki zostaną pomylone z trującymi, warto pamiętać, że mają one cenne właściwości lecznicze. Warto się do grzybów przekonać , bo smakują wyśmienicie i mogą urozmaicić niejeden posiłek, wzbogacając go nie tylko o nowe smaki, ale i  składniki odżywcze.

Wartości odżywcze grzybów

Grzyby to bowiem prawdziwe bogactwo witaminy D (najwięcej mają jej prawdziwki i kurki), która dba o stan naszych zębów i kości oraz chroni przed osteoporozą. W grzybach występują także witaminy: K, E, C i A oraz z grupy B. Znajdziemy w nich także takie mikroelementy, jak potas, wapń, miedź, żelazo, fosfor i sód, a przede wszystkim:

  • selen – zapobiega chorobom serca, często wypłukiwany z organizmu przez nadmiar spożywanego cukru,
  • jod – przeciwdziała otyłości i wspomaga tarczycę,
  • cynk – sojusznik prawidłowego wzrostu, pięknej cery i włosów, który usprawnia pracę nerek, wątroby i gruczołu krokowego.

Jak i kiedy najlepiej jeść grzyby?

Grzyby mają opinię ciężkostrawnych – i jest w tym dużo  racji. Zdecydowanie lepiej jest jadać je na obiad, niż na kolację. Nie są zalecane dla osób z zespołem jelita drażliwego oraz problemami żołądkowymi. Za wyjątkiem okazjonalnie zjadanych pieczarek, nie są polecane także w jadłospisie małych dzieci, czy osób starszych. Na taką opinię grzyby „zapracowały sobie” przede wszystkim ze względu przez taki sposób serwowania, jak smażenie. Tymczasem można je przyrządzać także „w wersji light”. Kiedy odpada więc „ciężki” sos z zasmażką (np. ze smażonych borowików) czy zawiesiste zupy grzybowe zabielane śmietaną, można się delektować grzybkami dodanymi do ugotowanych kasz czy sałatką z grzybami grillowanymi w oliwie lub ugotowanymi w małej ilości wody z dodatkiem ziół ułatwiających trawienie. O ile ciężkostrawny będzie obiad, gdzie sos grzybowo-śmietanowy będzie stanowić dodatek do mięsa, warte rozważenia jest menu, w którym to mięso okazjonalnie zastępują grzyby – także bogate w białko (szczególnie dobrze przyswajalne jest białko zawarte w  borowikach).

Grzyby mają niewiele kalorii i, w przeciwieństwie do mięsa – są pozbawione tłuszczu. Dlatego ryżowa zapiekanka z pieczarkami czy boczniakami nie będzie tak tucząca, jak „niedzielny” zestaw, składający się z ziemniaków i „schaboszczaka” czy kotleta mielonego. Taka zamiana pozwoli nie tylko cieszyć się zgrabną sylwetką i obniży poziom „złego” cholesterolu, ale i znacznie zmniejszy ryzyko choroby wieńcowej.

Aby spożywanie grzybów mogło być korzystne dla  zdrowia, nie powinny być one jednak zbierane w pobliżu miejsc, gdzie występuje duże natężenie ruchu (nigdy nie kupujmy grzybów zbieranych w pobliżu autostrad). Mają one zdolność absorbowania metali ciężkich.

Lecznicze właściwości grzybów

Obniżają ciśnienie, wzmacniają nerki, zwalczają nowotwory…

Coraz więcej lekarzy skłania się ku teorii, iż grzyby powinny zagościć w naszej diecie. Sprawdzają się w przypadku długotrwałego zażywania wielu leków, ponieważ regenerują organizm, potrafią wzmacniać niektóre narządy wewnętrzne (na przykład nerki) i pobudzają układ odpornościowy. Regulują także krzepliwość krwi i pomagają przy problemach gastrycznych (ze względu na związku pobudzające pracę jelit).

O leczniczych właściwościach grzybów przekonani są mieszkańcy Chin czy Japonii. W krajach azjatyckich niezwykle popularne są grzybki maitake i shiitake, traktowane jako środek na nadciśnienie, który wzmacnia odporność organizmu i opóźnia procesy starzenia. Cały czas prowadzone są badania nad ich skutecznością w leczeniu takich schorzeń, jak AIDS czy {%tag:nowotwor:nowotwory%}. O ich zastosowaniu w walce z nowotworem decyduje obecność takiego roślinnego związku, jak lentinan oraz glucan, które silnie dopingują system odpornościowy do walki z komórkami rakowymi. Naturalny beta-glucan jest polecany przez niektórych specjalistów z dziedziny onkologii jako pomocniczy środek w leczeniu niektórych typów nowotworów (np. nowotworu jajników). Pomaga on także w ochronie komórek przy chemioterapii i napromieniowaniu, poprzez stymulowanie produkcji czerwonych i białych krwinek (wzrost komórek pierwotnych w szpiku kostnym).

Chociaż maitake i shiitake możemy kupić także i w Polsce, w przypadku profilaktyki antynowotworowej możemy śmiało spróbować naszych rodzimych „leków prosto z lasu”, takich jak ucho bzowe (zwane także uchem Judasza) czy wspomniane wcześniej boczniaki.

Te niepozorne grzyby wzmacniają odporność naszego organizmu, przeciwdziałają nadciśnieniu czy kruchości naczyń krwionośnych. Detoksykują organizm, usuwając z niego substancje i pierwiastki szkodliwe dla zdrowia. Są także sojusznikami w dbałości o urodę, ponieważ mają właściwości regenerujące i odmładzające, a ich spożywanie pozwala utrzymać w dobrej kondycji stan cery i włosów.  Warto jeść grzyby – dla zdrowia, smaku i… dla urody.

K. Głowacka

Źródło:

http://smaker.pl/smaczki/news/cudowne-wlasciwosci-grzybow,1358207

http://www.nagrzyby.pl

http://www.shiitake.pl/ustawa.htm

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.