Zdrowie

Olej palmowy? Nie, dziękuję.

Wypowiedz wojnę tuczącym słodyczom i jałowym daniom w 5 minut.

Co łączy herbatniki, batoniki, mrożonki i zupy gotowe? Aby odpowiedzieć na to pytanie wystarczy spojrzeć na skład tych produktów. Wśród nich znajdziemy olej palmowy.

Czym jest olej palmowy?

Jest to olej tłoczony z owoców i zmielonych nasion palmy oleistej. Pierwotnie, olej ten ma kolor pomarańczowo-czerwony. Wówczas też ma wiele wartości odżywczych, takich jak betakaroten, witamina E i antyoksydanty. Po rafinacji olej palmowy zmienia kolor na biały lub żółty. Jednocześnie, podczas obróbki termicznej pozbawiany jest składników odżywczych.

Olej palmowy zawiera do 45% niekorzystnych dla organizmu nasyconych kwasów tłuszczowych, sprzyjających otyłości, cukrzycy typu II i wzrostowi „złego” cholesterolu LDL we krwi. Zasada jest taka, że im bardziej płynny jest tłuszcz, tym mniej w nim nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego, mając do wyboru tłuszcze w postaci oleju i margaryny, lepiej wybrać to pierwsze.

Dlaczego olej palmowy stosowany jest w produktach spożywczych?

Jego podstawową zaletą jest niska cena i łatwy dostęp. Olej palmowy jest częściej stosowany niż jego zamienniki, bo jest tańszy w pozyskiwaniu, a konkretniej mówiąc jego pozyskiwanie jest bardziej wydajne. Szacuje się bowiem, że z 1 hektara plantacji palm można otrzymać 10 razy więcej oleju niż z upraw innych roślin oleistych.

Dodatkowym atutem jest dłuższy okres przechowywania, w porównaniu do innych olejów.

Oliwa z oliwek

Jakie są alternatywy dla oleju palmowego?

Kwasy tłuszczowe występują w trzech formach: nasyconej, jednonienasyconej i wielonienasyconej. Jak wspomniano wcześniej, szkodliwy wpływ na nasz organizm ma spożywanie produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe. One znajdują się w omawianym oleju palmowym. Stawiając na zdrowie, lepiej skusić się na odpowiedniki oleju palmowego, takie jak:

– oparta na jednonienasyconych kwasach tłuszczowych oliwa

– zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe oleje rzepakowe, lniane, słonecznikowe.

Są to produkty oparte na przyjaznych naszemu  organizmu kwasach tłuszczowych. Są droższe od oleju palmowego, ale zdrowe.

W jakich produktach znajduje się olej palmowy?

Olej palmowy to częsty składnik gotowych zup, mrożonych rybek panierowanych, gotowych frytek, mleka w proszku oraz całej rzeszy słodyczy, takich ja: batoniki, ciasteczka, herbatniki itp.

Dlatego należy zwracać uwagę na etykiety na produktach spożywczych, by wyeliminować z menu możliwie jak największą liczbę produktów zawierających niezdrowy tłuszcz.

Pod jaką nazwą ukryty jest olej palmowy?

Z olejem palmowym mamy do czynienia, gdy w składzie podanym na etykiecie znajdziemy:

olej palmowy

– olej roślinny

– tłuszcz roślinny

– tłuszcz roślinny utwardzany.

Olej palmowy jest szkodliwy dla zdrowia i nie tylko.

Oprócz bezpośredniego, złego wpływu na nasz organizm,  olej palmowy ma również negatywny wpływ na środowisko poprzez wycinkę drzew i sposób upraw. W dobie minimalizacji kosztów produkcji, zwiększenie produkcji tańszego składnika jakim jest olej palmowy sprawia, że częściej jest on wykorzystywany w procesie produkcji, niż jego droższe ( zdrowsze) zamienniki.

Co jednak oznacza zwiększone wykorzystanie oleju palmowego? Stale rosnącą wycinkę lasów deszczowych, co np. w Indonezji skutkuje zanikaniem lasów naturalnych i utratą przestrzeni życiowej zamieszkujących dotychczas te tereny zwierząt, np. orangutanów.

Wracając do pytania, które pojawiło się na początku.

Co łączy herbatniki, batoniki, mrożonki i zupy gotowe? Zawierają olej palmowy, szkodliwy dla organizmu i środowiska.

K. Nowotarska

Źródła:

http://www.styl.pl/

http://biznes.ekologia.pl/

http://ciekawe.onet.pl/

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.