Dziecko

Sposób na niejadka zdradza dr med. n. Preeti Agrawal

Ekspert mówi jak odżywiać dziecko, by jadło chętnie i zdrowo.

Jaki jest sposób na niejadka?

Dzieci nie są niejadkami od urodzenia. To nasze nieświadome postępowanie sprawia, że  pora posiłku staje się stresującym doświadczeniem zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Jeżeli będziemy przestrzegać pewnych prostych zasad, czas posiłku będzie oczekiwany zarówno przez ciebie, jak i przez twoje dziecko.

3 podstawowe zasady  żywienia dzieci

1. Podawaj posiłki o stałych porach, regularnie.  Stałe pory żywienia ułatwiają karmienie i poprawiają trawienie.

2. Podawaj posiłki w przyjemnej, estetycznej atmosferze (kolorowe nakrycie).

3. Nakładaj małe porcje, tak by dziecko prosiło o dokładkę. W ten sposób uczy się korzystać z naturalnego instynktu- jem by zaspokoić głód.

Sposób na niejadka

Jakich błędów nie popełniać?

  • Nie dokarmiaj dziecka między posiłkami – sokami, słodyczami, kanapkami itd. Dziecko dokarmiane między posiłkami traci apetyt i do posiłku siada niechętnie. Matka denerwuje się, że maluch nie chce jeść i zaczyna je karmić na siłę  lub zachęca do jedzenia przez nagrody: „jak zjesz, to dostaniesz cukierki”. Jest to prosta droga do otyłości- dziecko przestaje ufać swoim instynktom (nie wie kiedy naprawdę jest głodne, kiedy zaś przestać jeść). Kiedy dziecko prosi o jedzenie między posiłkami, podaj mu jakiś owoc – jabłko lub inny owoc sezonowy.
  • Od początku staraj się przyzwyczaić dziecko, że przy jedzeniu nie ma oglądania telewizji, słuchania radia, oglądania książki. Im bardziej uwaga dziecka jest skupiona na jedzeniu, tym lepiej pracuje jego system trawienny.
  • Kiedy dziecko nie może zjeść całej porcji podanej na talerzu, nie zmuszaj go do zjedzenia wszystkiego. Dzieci wiedzą ile ich organizm potrzebuje. Nie należy krzyczeć kiedy maluch odmawia zjedzenia całej porcji. Dziecko zacznie kojarzyć posiłki z gniewem i na dobre zniechęci się do jedzenia.
  • Nie przekupuj malca cukierkami, deserami, słodyczami. W taki sposób sprawisz, że słodycze staną się dla niego jeszcze bardziej atrakcyjne i pożądane.

Na czym powinno się opierać zdrowe odżywianie dzieci?

zasady zywienia- unikamy cukierków

  • Zachęcaj dziecko do próbowania nowych smaków, nowych potraw, kiedy jest głodne. Wtedy chętniej spróbuje nowej potrawy. Dzieci potrzebują trochę czasu, by zaakceptować nowy posiłek. Jeżeli nowa potrawa ma inny smak, konsystencję, zapach i wygląd, od znanych dziecku, akceptacja może potrwać dłużej. Warto uzbroić się w cierpliwość.
  • Przyzwyczajaj dziecko do picia wody między posiłkami. Jest to bez porównania lepszy sposób gaszenia pragnienia niż soki, herbaty, czy inne napoje. Woda oczyszcza organizm i naturalnie wzmacnia apetyt, zaś soki zmniejszają apetyt.
  • Dzieci z reguły nie lubią mieszania różnych produktów. Dlatego staraj się podawać potrawy oddzielnie na talerzu.
  • Nie pozbawiaj dziecka deseru jako kary za złe zachowanie. Stosując takie metody wpajasz swojemu dziecku niewłaściwe wzorce- deser (zwykle słodki) jest nagrodą za dobre sprawowanie, zaś jego brak dotkliwą karą. Wówczas deser staje się swego rodzaju zakazanym owocem, a dziecko zaczyna utożsamiać pożywienie z emocjami. Takie podejście może prowadzić do poważnych zaburzeń odżywiania związanego z emocjami – anoreksji i bulimii.
  • Pamiętaj: dziecko też ma swoje ulubione potrawy i te, za którymi nie przepada. Szanuj jego wybór. Z upływem czasu dzieci odżywiane w zdrowy sposób same rozszerzają swoje upodobania kulinarne o nowe, zdrowe potrawy.

dr n. med. Preeti Agrawal

Chcesz wiedzieć więcej na temat prawidłowego żywenia dzieci?

Przeczytaj pozostałe artykuły autorstwa dr med.n. Preeti Agrawal na ten temat.

Polecamy:

Zasady żywienia dzieci

Dieta- klucz do zdrowia niemowląt i dzieci

O autorze

Powiązane artykuły

Zostaw komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.